Detta är Netto!  

Om Netto och familjen

Netto är en del av Dansk Supermarked Gruppen A/S, vilken ägs av A.P. Möller och F. Salling A/S. Dansk Supermarked driver också Fötex-varuhusen och Bilka-lågprisvaruhusen i Danmark. Nettos första butik öppnade år 1981 i Köbenhamn i Danmark.

År 1990 öppnade Netto sin första butik i Tyskland och samma år i England. År 1995 öppnade Netto i Polen.

År 2001 ingicks ett joint venture avtal mellan Dansk Supermarked A/S och ICA Ahold angående etableringar av Netto-butiker i Sverige. Netto Marknad AB utvecklar och driver Netto-butiker i Sverige och detta bolag är 50% ägt av Dansk Supermarked A/S och 50% ägt av ICA Ahold AB.

Nettos centrallager och huvudkontor i Sverige är placerat i Halmstad.

Sammantaget driver Netto under år 2002 mer än 700 butiker i fem länder med en samlad omsättning på mer än 30 mrd. SEK.

Koncept

Netto är först och främst placerat där folk bor, och erbjuder kunderna varor av hög kvalitet till ett lågt pris. Netto är 100 % självbetjäning, och själva butiksformen erbjuder  snabba och smidiga dagliga inköp. Därför har butikerna de mest efterfrågade varorna och är inrättade enkelt och rationellt. Konsumenterna betalar endast för varorna och inte för onödiga omkostnader eller exklusiv inredning.

Sortiment

Upp mot 90 % av den genomsnittliga konsumentens dagliga livsmedelsförbrukning täcks av Nettos varusortiment. Alla butiker har samma sortiment - ca. 1.000 olika varor, som är fördelat på kampanjartiklar och fast sortiment. Kampanjartiklarna är engångserbjudande - ofta märkesvaror och aldrig restpartier - dessa finns generellt i butikerna en vecka. Kampanjartiklarna köps in från hela världen och marknadsförs varje vecka.

I sortimentet finns en hög andel av färskvaror: pålägg, ost, färdigpackat kött, färsk kyckling samt frukt&grönt. Vi prioriterar färskvaruområdet högt och distribuerar varor till butikerna varje dag för att tillfredställa våra kunder, Det är viktigt att butikerna varje dag är uppfyllda med fräscha varor.

Netto justerar löpande sortimentet, så det alltid avspeglar de produkter, som kunderna efterfrågar. Butikerna i alla länder har lokalt framställda.

Detta gäller naturligvis också i Sverige.

Låga priser

Nettos priser ligger betydligt under de genomsnittliga stormarknadspriserna, och i Netto kan man vara säker på de lägsta priserna – varje gång! Vi kontrollerar löpande våra konkurrenters priser och varukvalitet för att vara säker på, att vi är billigast på marknaden.

Nettos inköpare samarbetar tvärs genom länderna och med resten av Dansk Supermarked, när det köps in. Tillsammans med bland annat ICA är Netto också medlem av europeiska inköpsorganisationer. Stordriftsfördelarna  slår igenom på priserna i Netto och kommer i slutändan kunderna till godo.

Nettos priser är till för alla och ger hushållet en skattefri besparing på upp till 15-20 %. Netto har inga rabatterbjudande för enskilda. Alla sparar varje dag!

Kvalitet

Även om priset går hand i hand med Netto sker det inte på kompromiss med kvaliteten. Många varor är kända märkesvaror, medan en del varor är “egna märken” av motsvarande hög kvalitet som märkesvarorna - tex. bröd, frukostvaror, pålägg, osv. Här kan man spara ytterligare i förhållande till motsvarande märkesvaruprodukt. På de flesta av Nettos egna märkesvaror har vi utvecklat varudeklarationen, så den täcker mer än vad lagen kräver. Förbrukarupplysning och märkningskonceptet kan igenkännas på “känn-din-vara” logon, som är tryckt på den enskilda varans emballage.

Netto garanterar för alla varor och erbjuder kunderna full returrätt eller pengarna tillbaka.

Distribution

Netto distribuerar de flesta varor från eget centrallager i Halmstad. Endast en mycket begränsat antal externa leverantörer kör direkt till butikerna. Netto-butikerna får leverans av färskvaror varje dag. Det gäller naturligvis mjölk och nybakat bröd, men också färdigpackat kött, färsk kyckling samt frukt & grönt. Frysvaror, kylvaror och kolonialvaror levereras till butikerna flera gånger i veckan.

Marknadsföring

Varje vecka delar Netto ut ett flygblad till samtliga hushåll i dess område, där butikerna är

placerade. Dessutom annonserar vi löpande i lokaltidningar och på lokala radiostationer. Flygbladen planläggs och produceras av Netto själva. Vi använder inget fördyrande mellanled.

Etablering

Netto planerar att starta 25 nya butiker i Sverige per år.

Butikerna placeres i första omgången på eller söder om den linjen som går Göteborg-Jönköping-Västervik.

Butikerna placeras huvudsakligen i större orter och nära större bostadsområden. Netto etablerar sig gärna i stadskärnor och på goda trafikplaceringar, men aldrig i externa köpcentra. Vår filosofi är att vara nära kunderna.

Netto söker konstant nya etableringar – dels för nybyggnad av butiker men även för ombyggnad av lokaler för butik enligt Netto-konceptet.

Principer för byggnaders dimensioner och utformning är:

-         tomtens storlek: 2.500 - 3.00 kvm

-         standardstorlek byggnad är 700-800 kvm

-         säljyta är ca 550 kvm

-         byggnadsmåtten varierar; bredd 12.30 –20.30 m, och längd 34 upp till 55 meter

-         minimum 50 parkeringsplatser behövs (kan frångås i stadskärnor)

Leveranser till butikerna sker med lastbilar;

-         längd 24.0 m (kan frångås i stadskärnor)

-         höjd 4.00 m

-         bredd 2.55 m

-         axeltryck upp till 10 ton.

Med existerande ritningar eller förprojektering utarbetar Netto en plan för lokalernas utformning, där det anges hur tekniska anordningar som el, värme, sanitet, avlopp, ventilation, kylanläggning m.m. skall placeras. Dessutom utarbetar Netto skyltprojekt för utvändig skyltning.

Slutlig utformning av lokalerna sker förstås i samarbete mellan stadsarkitekt, fastighetsägaren och Netto.

Personalen

Nettos viktigaste resurs är medarbetarna. Vi använder mycket kraft på att utbilda och utveckla våra medarbetare. Netto har egna interna kurser och utbildningar, men även genom interaktiv undervisning i butikerna. I våra butiker såväl som på huvudkontoret prioriterar vi att anställa lokala medarbetare. Vi sätter en ära i att utbilda och utveckla våra egna starka ledare.

Netto-butiken leds av en anställd butikschef. I en typisk Netto-butik anställs ca. 15 medarbetare fördelat på heltid och deltid.

Netto använder den senaste IT-teknologien i butikerna, vilket ger våra medarbetare möjlighet att använda så mycket tid som möjligt på kunderna. Det ska alltid finnas tid till att svara på frågor från kunderna och till ett leende. Våra medarbetare är effektiva, men är också uppmärksamma på, att kunderna skall vara i centrum. Vi vet, att låga priser inte är allt.

Kontakta oss!

                                     

Huvudkontor i Sverige:  

 

Netto Marknad AB  

Västervallvägen 4  

302 50 Halmstad

Telefon   +46 (0) 35 150 400

Telefax   +46 (0) 35 150 470 

Email: [email protected]  

Mere information finns på internet: www.netto.dk och www.dsg.dk